تعمیرات

تعمیرات دستگاه خودپرداز ATM

تعمیر دستگاه خودپرداز ATM

خودپرداز چیست ؟

خودپرداز یک دستگاه خودکار می باشد که می توان آن را در معابر مختلف شهر نصب کرد تا افراد جامعه با استفاده از آن عملیات های بانکی خود را مانند دریافت پول، انتقال پول به کارت یا حساب دیگر، واریز قبض های آب، برق, گاز، تلفن ، دریافت صورت حساب، دریافت موجودی حساب و...را انجام دهند. استفاده از این دستگاه ها دارای هزینه بسیار کم است و به صورت خودکار از کارت عابر بانک شما کسر می شود، برای استفاده از یک دستگاه خودپرداز شما باید عملیات های زیر را انجام دهید - تعمیر خودپرداز
lazy
تماس با پکس پوز

66405913 (021)

66405817 (021)

66406155 (021)

09354162246

فرم درخواست مشاوره تلفنی

جهت درخواست تماس تلفنی با شما فرم زیر را تکمیل کنید و روی دکمه ارسال کلیک کنید . مشاوران ما تا 30 دقیقه آینده با شما تماس برقرار می کنند .

تعمیر انواع برندهای معتبر خودپرداز ( ATM )

  • NCR
  • FDK
  • Wincoor
  • GRG
  • Hyosung
  • BANQIT
  • HYOSUNG
  • TECHNO
  • EASTCOM
  • SIGMA
  • EDGE
  • HATEF

قطعات اصلی خودپرداز ( ATM )

  • دیسپنسر
  • پرزنتر
  • کیبورد اینکریپ دار بدون اینکریپت
  • شاتر برد پرینتر
  • کیس پایوت
  • کیس تالادگا اکبند واستوک مین پاور
  • برد کارتخوان
  • مادربرد پایوت
  • اپراتور پنل
  • تسمه پرینتر
  • ژرنال
  • کاست پول

استفاده از دستگاه خودپرداز

1 ــ زبان مورد نظر را وارد کنید، تمامی دستگاه های خودپرداز در ایران از دو زبان فارسی و انگلیسی بهره مند هستند، شما در ابتدای کار خود با دستگاه خودپرداز باید زبان مورد نیاز را برای ادامه مراحل وارد کنید.

2 ــ رمز کارت خود را وارد کنید، هر کارت بانکی دارای یک رمز 4 رقمی می باشد که شما برای استفاده از کارت بانکی خود نیاز دارید رمز را در اختیار دستگاه خودپرداز قرار دهید، این کار را می توانید با استفاده از بخش دکمه های دستگاه خودپرداز انجام دهید.

3 ــ انتخاب عملیات مورد نظر ، در ادامه پس از اینکه شما رمز خود را وارد می کنید، دستگاه خودپرداز عملیات های مختلف خود را به شما نمایش خواهد داد و شما باید در بین آنها عملیات مورد نظر خود را مانند دریافت موجودی حساب یا دریافت پول انتخاب کنید.

4 ــ در انتهای عملیات دستگاه خودپرداز به شما یک رسید از کار انجام شده ارائه خواهد داد و همچنین کارت شما را نیز تحویل خواهد داد – تعمیر خودپرداز

اهمیت تعمیر و سرویس خودپرداز

خودپرداز یک دستگاه عابر بانک می باشد که به صورت خودکار و 24 ساعته می تواند عملیات های بانکی مختلف نظیر دریافت پول، انتقال پول و... را انجام دهد به همین دلیل تعمیر دستگاه atm از مهم ترین آموزش های تعمیر دستگاه های هوشمند در ایران شناخته می شود که در این متن به آن می پردازیم.
کارتخوان رایگان

تعمیرات انواع برندهای معتبر دستگاه خودپرداز ATM

خودپرداز یک دستگاه عابر بانک می باشد که به صورت خودکار و 24 ساعته می تواند عملیات های بانکی مختلف نظیر دریافت پول، انتقال پول و... را انجام دهد به همین دلیل تعمیر دستگاه atm از مهم ترین آموزش های تعمیر دستگاه های هوشمند در ایران شناخته می شود که در این متن به آن می پردازیم.

دستگاه های خودپرداز هوشمند و جدید

در سال 1400 با پیشرفت تکنولوژی نمونه دستگاه های متنوعی از دستگاه خودپرداز تولید شدند که هوشمند هستند و می توانند عملیات های مورد نظر شما را بدون استفاده از کارت عابر بانک شما تنها با دریافت شماره حساب انجام دهند، این دستگاه بسیار پیشرفته تر هستند اما ممکن است با مشکلات گسترده تری نسبت به دستگاه خودپرداز عادی روبرو شوند، همچنین تعمیر دستگاه atm هوشمند نسبت به تعمیر دستگاه atm عادی نیاز به علم کاربردی بیشتری دارد.

تعمیر دستگاه ATM

همانطور که گفته شد دستگاه های ای تی ام خودکار نسبت به دستگاه های ای تی ام پیشرفته و هوشمند از اجزای ساده تری ساخته شده اند به همین دلیل تعمیر دستگاه atm خودکار بسیار آسان تر از تعمیر دستگاه atm هوشمند می باشد، دستگاه ای تی ام در هر دو نوع دارای یک کامپیوتر صنعتی و پیشرفته است، در نوع هوشمند این کامپیوتر از نمونه بالاتری ساخته شده است و دارای فناوری پیچیده تری می باشد .کامپیوتر صنعتی خودپرداز ها وظیفه کنترل و ایجاد هماهنگی بین تمامی ماژول های مورد نظر برای انجام عملیات های بانکی را دارد، هر ماژول یک وظیفه خاص را انجام می دهد تا در نهایت عملیات را در صفحه مانیتور برای مشتری به نمایش بگذارد.از تفاوت های اصلی دستگاه خودپرداز خودکار و دستگاه خودپرداز هوشمند می توان به صفحه مانیتور آنها اشاره کرد، برای تعمیر دستگاه atm خودکار هدف اصلی را می توان کامپیوتر صنعتی قرار داد اما برای تعمیر دستگاه atm هوشمند هدف اصلی صفحه مانیتور است زیرا تمامی عملیات های اصلی توسط این صفحه انجام می شود.برای یادگیری آموزش تعمیر دستگاه atm شما باید در ابتدا نسبت به تمامی ماژول ها و اجزای سازنده دستگاه ای تی ام آگاهی کافی را داشته باشید. 
lazy

اجزای دستگاه های خودپرداز

دستگاه های خودپرداز دارای دو قطعه ورودی می باشند :

1 ــ کارتخوان که بخشی از ماژول ها است.

2 ــ صفحه کلید که دریافت کننده اطلاعات ورودی به دستگاه می باشد.

همچنین دارای 4 قطعه خروجی است :

1 ــ صفحه نمایش که نشان دهنده تمامی اطلاعات مورد نیاز شما است.

2 ــ بلندگو که اعلام کننده تمامی مراحل در حال انجام به زبان مورد نظر می باشد.

3 ــ پرینتر که چاپ کننده رسید شما است.

4 ـ دیسپنسر که ارائه دهنده پول شما می باشد.

در ادامه در بخش ماژول ها به صورت جداگانه به توضیح هر کدام از این بخش ها خواهیم پرداخت

یادگیری ماژول ها برای تعمیر دستگاه atm

ماژول های بسیار زیادی در دستگاه ای تی ام وجود دارد و هر کدام از آنها انجام دهنده یک کار خاص می باشد، در این قسمت برای شما 8 ماژول را به صورت کامل برای تعمیر دستگاه atm توضیح خواهیم داد 

ماژول های دستگاه خودپرداز برای تعمیر دستگاه atm

کارت ریدر
کارت ریدر یا کارت خوان یک دستگاه برای دریافت کارت مشتری می باشد، این بخش در دستگاه ای تی ام خودکار و هوشمند از ساختار بسیار متفاوتی ساخته شده است برای مثال شما در دستگاه خودکار باید کارت خود را به صورت کامل در اختیار کارت ریدر قرار دهید تا اطلاعات کارت را بخواند و در اختیار کامپیوتر قرار دهد اما در دستگاه هوشمند شما تنها نیاز است که کارت را روی صفحه کارت ریدر قرار دهید و بردارید، کارت ریدر تنها در یک دقیقه می تواند اطلاعات شما را دریافت کند.
پین پد
پین پد یکی از ماژول های اصلی تمامی دستگاه های خودپرداز می باشد که با دریافت رمز کارت می تواند تشخیص دهد آیا رمز وارد شده درست می باشد یا خیر
چاپگر رسید
چاپگر رسید در قسمت بالا یا پایین دستگاه های ای تی ام قرار دارد، این چاپگر وظیفه دارد تا اطلاعات پایانی عملیات شما که نتیجه یک عملیات موفق یا ناموفق است را در یک کاغذ رسید تنها در چند ثانیه چاپ کرده و در اختیارتان قرار دهد.
چاپگر ژورنال
این چاپگر را مشتری نمی تواند مشاهده کند زیرا کاربرد آن برای چاپ اطلاعات روی کاغذ در شعبه های بانکی می باشد تا تمامی عملکرد ها در اختیار بانک قرار گیرد.
دیسپنسر
این ماژول از اصلی ترین ماژول ها در دستگاه های ای تی ام می باشد، در صورت ایجاد مشکل در این بخش حدود 90% از عملیات های متقاضیان دچار مشکل می شود و دستگاه تنها قادر به انتقال وجه، پرداخت قبض یا دریافت شارژ می باشد.
دوربین
تمامی دستگاه های خودپرداز به یک دوربین مدار بسته متصل هستند که می تواند از مشتری های دستگاه عکس و فیلم دریافت کند تا در صورت هرگونه مشکل بانک فرد استفاده کننده از کارت را شناسایی کند.
پنل کاربر
پنل کاربر از اصلی ترین تفاوت ها میان یک دستگاه ای تی ام خودکار و هوشمند است زیرا این پنل به صفحه کلید و نمایشگر متصل بوده و کاربرد آنها را با استفاده از سنسور های مختلف دستگاه انجام می دهد، در 90% مواقع خرابی دستگاه های ای تی ام به دلیل ایجاد مشکل در این بخش از دستگاه می باشد و درصد بالایی از تعمیر دستگاه atm روی تعمیر این بخش تمرکز دارد.
واحد سنسور
واحد سنسور در دستگاه ای تی ام یک مخزن برای دریافت و خروج تمامی سنسورها می باشد که می توانند چراغ ها، درب ها و ورود و خروج کارت را کنترل کنند.
lazy
تماس با پکس پوز

66405913 (021)

66405817 (021)

66406155 (021)

09354162246

فرم درخواست مشاوره تلفنی

جهت درخواست تماس تلفنی با شما فرم زیر را تکمیل کنید و روی دکمه ارسال کلیک کنید . مشاوران ما تا 30 دقیقه آینده با شما تماس برقرار می کنند .

ماژول ها برای تعمیر دستگاه atm

کارکرد دستگاه خودپرداز برای تعمیر دستگاه ATM

تعمیر بخش ریدر کارت

برای کار با دستگاه خود پرداز شما باید در ابتدا کارت خود را وارد دستگاه خودپرداز کنید، این دستگاه مانند یک ترمینال گسترده از داده های کارت شما پس از ورود خواهد بود که 2 قسمت ورودی و 4 قسمت خروجی دارد.

( در صورتی که شما نتوانید کارت خود را به دستگاه خودپرداز وارد کنید یا کارت شما پس از وارد شدن سریعا پس داده شود یا دیگر به شما داده نشود، مشکل دستگاه خودپرداز از ریدر کارت می باشد و شما باید به تعمیر دستگاه atm در قسمت ریدر بپردازید.)

تعمیر بخش پردازشگر

پس از اینکه شما کارت عابر خود را وارد کنید، پردازشگر به صورت دقیق تمامی اطلاعات موجود در کارت شما در کمترین زمان ممکن دریافت و پردازش خواهد کرد تا با استفاده از رابط های ارتباطی میزبان و درگاه های بانکی توانایی ارائه خدمات را ایجاد کند.

پردازشگر ها در چند نوع تقسیم می شوند، برخی از پردازشگر ها دارای 4 سیم هستند که می توانند نقطه به نقطه اطلاعات را با پشتیبانی یک پردازشگر اصلی و خطوط تلفنی انجام دهند، در واقع به این پردازشگر ها پردازشگر اختصاصی می گویند و در محیط هایی که مراجعه کننده بسیار زیاد است به کار گرفته می شوند.

نمونه دیگر پردازشگر ها را می توان پردازشگر میزبان برای امور بانکی گسترده در دستگاه های آی تی ام بانک ها دانست، این پردازشگر ها بدون استفاده از اینترنت و به صورت خودکار کار می کنند تا اطلاعات شما را نمایش دهند.

( در صورتی که پس از ورود کارت به دستگاه ای تی ام ، اطلاعات به درستی مورد پردازش قرار نگیرد ، دستگاه مورد نظر دچار مشکل در پردازشگر است و شما برای تعمیر دستگاه atm باید در بخش پردازشگر وارد عمل شوید.)

تعمیر بخش کیبورد دستگاه
پس از اینکه پردازشگر اطلاعات وارد کارت شما را پردازش کند شما نیاز به استفاده از صفحه کلید دارید تا رمز ورود خود را وارد کنید، در دستگاه های خودپرداز خودکار این صفحه کلید را می توان یک کیبورد فلزی دانست اما در دستگاه های هوشمند این بخش به صورت هوشمند در صفحه مانیتور وجود دارد و شما از طریق لمس باید از آن استفاده کنید.( در صورتی که شما در بخش وارد کردن اطلاعات مانند میزان مبلغ، رمز کارت یا شماره حساب مشکل داشته باشید، صفحه کلید دچار مشکل است و شما باید به تعمیر دستگاه atm در بخش کیبورد بپردازید.)
تعمیر پین پد
اما برای وارد کردن رمز همانطور که در بخش بالا نیز بیان شد یک ماژول با نام پین پد وجود دارد که باید رمز شما را با اطلاعات کارت تطبیق دهد تا از درست بودن رمز اطمینان پیدا کند، در صورتی که نتوانید پس از وارد کردن رمز کارت از آن استفاده کنید و از درست بودن رمز خود اطمینان داشته باشید باید به تعمیر بخش پین پد برای تعمیر دستگاه atm بپردازید.تعمیر بلندگودر تمامی مراحل خروجی صدا دستگاه ای تی ام یعنی بلندگو تمامی مراحل را برای مشتری بازگو می کند، در صورتی که بازگو مراحل به درستی انجام نشود, دو امکان وجود دارد یا تنظیمات دستگاه روی بازگو نکردن مراحل می باشد یا اینکه بلندگو دچار مشکل است و باید به تعمیر آن بپردازید.
تعمیر صفحه نمایش
اگر شما در یک دستگاه نمی توانید عملیات های در حال انجام را مشاهده کنید یا در یک صفحه نمایش هوشمند نمی توانید اطلاعات را وارد کنید، مانیتور دستگاه خودپرداز دچار مشکل است، مانیتور ها معمولا به دو صورت هستند تک رنگی و چند رنگی، در صورتی که شما از دستگاه های خودپرداز متصل به خطوط تلفن استفاده کنید، این خودپرداز تک رنگی می باشد اما اگر از دستگاه ای تی ام استفاده کنید، خودپرداز چند رنگی می باشد و تعمیر آن نیز سخت تر است.
تعمیر بلندگو
در تمامی مراحل خروجی صدا دستگاه ای تی ام یعنی بلندگو تمامی مراحل را برای مشتری بازگو می کند، در صورتی که بازگو مراحل به درستی انجام نشود, دو امکان وجود دارد یا تنظیمات دستگاه روی بازگو نکردن مراحل می باشد یا اینکه بلندگو دچار مشکل است و باید به تعمیر آن بپردازید.
تعمیر توزیع کننده وجه
پرکاربردترین  و در واقع قلب یک دستگاه برای کارکرد را می توان توزیع کننده وجه مورد نظر معرفی کرد که به صورت معمول در قسمت پایین خودپرداز قرار دارد، این بخش هر روز توسط بانک با تراول ها و پول های خرد پر می شود تا بتواند پول را در اختیار مشتری قرار دهد.در صورتی که توزیع کننده یک عابر دچار مشکل باشد استفاده از آن به هیچ وجه منطقی نیست زیرا ممکن است وجه پرداختی کمتر از حد ممکن باشد یا پس از دریافت وجه از کارت شما پول را پرداخت نکند.معمولا در صورت ایجاد مشکل در بخش توزیع کننده وجه به صورت خودکار دستگاه دچار اخطار می شود و تا قبل از تعمیر دستگاه atm هیچ گونه عملیاتی را انجام نمی دهد.
تعمیر بخش تشخیص دهنده اسکناس
در برخی از دستگاه ها مشکل موجود مربوط به ارائه اسکناس های اشتباه برای میزان پول می باشد برای مثال ممکن است که شما 200 هزار تومان بخواهید دریافت کنید و مسلما دستگاه باید 4 اسکناس 50 هزار تومانی به شما تحویل دهد اما در نهایت شما 4 اسکناس 10 هزار تومانی دریافت می کنید، خوب مسلما اشتباه در تشخیص دهنده اسکناس می باشد.تشخیص دهنده اسکناس دارای یک چشم الکترونیک می باشد که می تواند تعداد پول های خروجی را تشخیص دهد و توزیع کند و میزان هزینه پرداختی را ثبت نماید.
تعمیر بخش های امنیتی
هر دستگاه خودپرداز دارای چند بخش امنیتی می باشد که می توانند اطلاعات شما را در دستگاه ایمن نگه دارند یا از نرم افزار های مختلف پنهان کنند تا شماره کارت شخصی شما نمایش داده نشود، بخش امنیتی دستگاه خودپرداز زمانی که دچار مشکل باشد با چشم قابل مشاهده نیست بلکه عواقب آن قابل مشاهده می باشد به همین دلیل برای تعمیر دستگاه atm در بخش های امنیتی، هر دستگاه چند ماهی یک بار نظارت شود تا مشکلی نداشته باشد.از بخش های اصلی امنیتی یک دستگاه می توان به دوربین دستگاه خودپرداز نیز اشاره داشت، دوربین ضبط کننده تصاویر و ویدیو های شما است و در صورتی که تصاویر یا ویدیو ها را دریافت نکند باید تعمیر شود.
تعمیر دستگاه atm بخش مانیتور
تمامی بخش های توضیح داده شده برای تعمیر یک طرف هستند و تعمیر دستگاه atm بخش مانیتور به صورت جداگانه توضیح داده می شود زیرا مانیتور یک دستگاه از اصلی ترین بخش های یک دستگاه تی ام تی است و از انواع مختلفی برخوردار است که شما باید برای تعمیر دستگاه atm به تمامی آنها تسلط داشته باشید.

انواع مانیتور دستگاه ای تی ام

1 ــ مانیتور های سیاه و سفید

2 ــ مانیتور های تک رنگی

3 ــ مانیتور های چند رنگی

4 ــ مانیتور های لمسی

در بین مانیتور های بیان شده، مانیتور سیاه سفید در زمان گذشته مورد استفاده قرار می گرفت و امروزه در بین خودکار پرداز ها مشاهده نمی شود، همچنین مانیتور های تک رنگی تنها برای دستگاه های خودپرداز متصل به تلفن همراه استفاده می شوند و شما برای استفاده از دستگاه ای تی ام تنها مانیتور های چند رنگی و مانیتورهای هوشمند را مشاهده خواهید کرد.

خودپرداز چیست ؟

انواع خرابی های مانیتور دستگاه ای تی ام

همانطور که بیان شد مانیتور دستگاه های ای تی ام از حساس ترین بخش های دستگاه می باشد که در طول زمان بسیار طولانی به صورت 24 ساعته مورد استفاده قرار می گیرد، تصور کنید شما از مانیتور کامپیوتر خود یک ماه تمام 24 ساعته استفاده کنید، مسلما دچار مشکل خواهد شد و نیاز به تعمیر دارد.

عمده ترین خرابی های موجود برای مانیتور دستگاه ای تی ام را می توان موارد زیر معرفی کرد:

1 ــ شکسته شدن صفحه مانیتور در دستگاه های ای تی ام

2 ــ سوختن صفحه نمایش ای تی ام به دلیل استفاده طولانی مدت

3 ــ برخورد آب با صفحه نمایش ای تی ام

4 ــ ارور صفحه نمایش ای تی ام و نمایش ندادن اطلاعات

5 ــ کار نکردن پاور در صفحه نمایش

6 ــ قطع و وصل شدن تصویر یا نشان ندادن تصویر مورد نیاز

7 ــ ارسال تصویر در طولانی مدت و هدر زمان

8 ــ خراب شدن پنل ای سی دی صفحه مانیتور

9 ــ خراب شدن تاچ مانیتور دستگاه ای تی ام

10 ــ کم نور شدن مانیتور دستگاه ای تی ام

11 ــ وجود چند نقطه سوخته در قسمت های مختلف دستگاه

12 ــ وجود نویز در دستگاه مانیتور

13 ــ خراب شدن قسمت لایت مانیتور

تعمیر دستگاه atm بخش مانیتور

شما با توجه به شناخت مشکل ایجاد شده باید به تعمیر مخصوص آن قسمت بپردازید ، در صورتی که نسبت به تعمیر دستگاه atm اطلاعات کافی را ندارید می توانید با یک متخصص یا تعمیر کار مشورت داشته باشید تا در عیب یابی، تعمیر و تعویض قطعه مورد نظر به شما کمک کند، در برخی از مواقع شما می توانید تنها با رفع مشکلات نرم افزاری به تعمیر قطعه بپردازید، به صورت کلی تمامی تعمیر های مربوط به مانیتور دستگاه ای تی ام برای شما ذکر شده است.

خدمات تعمیر مانیتور دستگاه ای تی ام

تعمیر برد اصلی یا مین برد دستگاه

تعمیر مانیتور اصلی دستگاه

تعمیر پنل ال سی دی دستگاه

تعمیر برد های آسیب دیده

تعمیر برد تغذیه صفحه نمایش دستگاه

تعویض کلی پنل ال سی دی دستگاه

تعمیر تاچ مانیتور دستگاه ای تی ام

تعویض کلی تاچ مانیتور دستگاه ای تی ام

تعمیر پیکسل های سوخته مانیتور یا تعویض آنها

تعمیر یا تعویض اینورتر مانیتور

تعمیر یا تعویض بک لایت ال سی دی مانیتور

تعمیر یا تعویض لامپ بک لایت ال سی دی

رفع مشکل سیاه شدگی در مانیتور

رفع مشکل ولتاژ بالای مانیتور یا تصویر ندادن و مشکل در درگاه خروجی نمایش

تعویض قطعات الکترونیکی به دلیل سوختگی یا استفاده بالا

رفع مشکلات نرم افزاری صفحه مانیتور و….

توجه داشته باشید در این مطلب تنها به توضیح کلی درباره تعمیر دستگاه atm در بخش مانیتور و ماژول ها پرداختیم تا شما آشنایی کافی را با تعمیر دستگاه atm داشته باشید اما در برخی از موارد مشکل موجود در هارد یک دستگاه ای تی ام برای دریافت و ذخیره اطلاعات عملیات های مورد نیاز شما می باشد و شما باید به تعمیر یا تعویض کلی هارد برای درست شدن دستگاه ای تی ام بپردازید.

نوشته های مشابه

12 دیدگاه در “تعمیرات دستگاه خودپرداز ATM

  1. رضا گفت:

    بسیار مفید و کاربردی بود

  2. Bakhtiari گفت:

    اطلاعات کاملی راجع به خودپرداز مطرح کردید تشکر

  3. کیمیا گفت:

    توضیحات کامل و تخصصی راجع به تعمیر دستگاه خود پرداز شود ممنون از مقاله کاملتون

  4. رضا گفت:

    اطلاعات کاملی راجع به خودپرداز مطرح کردید ممنونم

  5. امیرحسین ستوده گفت:

    اطلاعات کاملی راجع به خودپرداز مطرح کردید ممنونم

  6. Zeynab گفت:

    مقاله تعمیر دستگاه خودپرداز شما جامع و کامل بود ممنونم از شما

  7. امیر گفت:

    تعمیرات دستگاه خودپرداز ATM خیلی مفید بود

  8. سیما گفت:

    مقالتون بسیار جالب و کامل بود

  9. Saeid گفت:

    اطلاعات خیلی خوبی درباره تعمیرات دستگاه خودپرداز ATM دادید ممنون از شما

  10. پریسا گفت:

    اطلاعات کاملی راجع به خودپرداز مطرح کردید ممنونم

  11. محسن گفت:

    محتوای تعمیر خودپرداز atm عالی بود.

  12. karim fazli گفت:

    مقاله تعمیر دستگاه atmاز پکس پوز عالی و کامل بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *