پرینتر

قطعات پرینتر

lazy

خلاصه مطلب:

قطعات پرینتر بسته به نوع پرینتر یعنی جوهری، لیزری و یا چندکاره بودن پرینتر قطعات به کار رفته در آن نیز متفاوت است. این تفاوت به دلیل اختلاف در ساختار و عملکرد هر یک از دستگاه های پرینتر کاملا طبیعی است. بنابراین بهتر است جهت آشنایی هرچه بیشتر با قطعات پرینتر با انواع پرینتر و عملکرد هر یک از آنها آشنا شویم:

قطعات پرینتر و عملکرد هریک از آنها تفاوت چندانی با قطعات سایر پرینترهای موجود در بازار ندارد و تفاوت موجود تنها در کیفیت ساخت این قطعات است.

به برخی از پرینترها جهت خروجی بهتر، دو رنگ دیگر اضافه می کنند و با داشتن ۶ رنگ، چاپ با کیفیت تری را انجام می دهند

__________________________________________

بیشتر بدانید:

دستگاه پوز سیار

تعمیر دستگاه پوز سیار 

کارتخوان سیار

__________________________________________

پرینترهای لیزری:

پرینترهای لیزری آن دسته از پرینترهایی هستند که جهت چاپ از جوهر استفاده نمیکنند.

جوهر افشان:

رنگ‌های اصلی در چاپگر جوهرافشان به سه رنگ قرمز و زرد تقسیم می‌گردند. یک رنگ سیاه نیز در این دستگاه وجود دارد که برای تولید تصویر با رنگ مشکی به کار می رود. توجه داشته باشید که شما برای چاپ حرفه ‌ای یک عکس به چاپگری با شش رنگ مجزا احتیاج دارید که علاوه بر سه رنگ اصلی و رنگ مشکی دارای یک رنگ قرمز روشن و آبی روشن نیز باشد.

بیشتر بخوانید
مشکلات پرینترهای جوهرافشان اپسون

چاپگرهای جوهرافشان به طور کلی قیمت‌های معقول‌تر و مناسب‌تری دارند و برای مصارف عمومی انتخاب مناسب‌تری هستند. یکی از معایب موجود در پرینترهای جوهرافشان آن است که در صورت عدم استفاده از دستگاه در دوره‌ای مشخص، مثلاً برای چند روز متوالی، جوهرهای رنگ درون کارتریج خشک شده و قابلیت چاپ را از دست میدهند در حالی که چنین ایرادی در پرینترهای لیزری وجود ندارد.

download

معرفی قطعات پرینتر و کاربرد آن

طرز کار پرینتر های جوهرافشان و لیزری

بسیاری از قطعات پرینترها در تمامی دستگاه ها به یک دسته تقسیم بندی می‌شوند.

__________________________________________

حتما بخوانید:

تعمیر پرینتر

کارت خوان سیار

تعمیر پرینتر در محل

__________________________________________

 

برد پاور (Power Board)

در تمامی دستگاه های پرینتر اولین مرحله نصب پرینتر روشن کردن آن می‌باشد. از این رو بعد از اتصال کابل Power به برق شهری نیازمند منبع تغذیه ای به نام برد پاور است. وظیفه آن برق رسانی به تمامی قطعات الکترونیکی پرینتر بصورت مستقیم و یا استفاده از برد انجین یا  High Voltageبا رابط کابل می‌باشد.

کاربرد برد پاور دستگاه پرینتر

پاور برق ورودی را در خودش ذخیره می‌کند و بصورت همزمان برق را به قسمت های الکترونیکی پرینتر ارسال می‌نمایند. پاور پرینتر جزء یکی از مهمترین قسمت های دستگاه می‌باشد چرا که خرابی در برد پاور می‌تواند آسیب هایی جدی به قسمت های دیگر دستگاه بزند. معیوب بودن آن از روشن شدن پرینتر جلوگیری می‌کند.

برد فرمتر (Formatter Board)

مهمترین قسمت الکترونیکی و در اصطلاح مغز پرینتر مین برد آن و یا همان برد فورمتر پرینتر است. فورمتر پرینتر برق پرینتر را از پاور بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم دریافت کرده و دستورات لازم را از کامپیوتر می‌گیرد و به قطعات دیگر می‌رساند و وظایف هر یک را مشخص می‌کند.

کاربرد برد فرمتر یا فورمتر

کیت اصلی پرینتر یا همان Main Board و یا همان فورمتر پرینتر، مغز اصلی پرینتر محسوب می‌شود و وظیفه آن انتقال دستورات کامپیوتر به پرینتر برای پرینت گرفتن است. کار فورمتر پرینتر انتقال دستورات به قسمت های دیگر دستگاه است.

بیشتر بخوانید
تعمیر پرینتر پاناسونیک

برد های ولتاژ (High Voltage)

برد High Voltage اکثرا در پرینتر های لیزری بکار رفته است. این دسته از برد ها با استفاده از برقی که از پاور دستگاه پرینتر می‌گیرند وظیفه برقراری اتصالات بر روی کارتریج و یونیت درام را دارند.

کاربرد برد های ولتاژ

در پرینترهای لیزری، برد High Voltage وظیفه انتقال برق از پاور به یونیت درام و کارتریج را بر عهده دارد. این قسمت از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که در صورت معیوب بودن High Voltage، چاپ پرینت بر روی برگه بصورت کمرنگ، سفید و یا سیاه انجام می‌شود و اتصال به درستی انجام نمی‌شود.

برد انجین (Engine Board)

در برخی از چاپگر های لیزری به خصوص پرینتر های لیزری رنگی بردی بنام انجین وجود دارد که کار اصلی آن ارتباط برد فورمتر با دیگر بردها و قسمت های دیگر پرینتر با استفاده از سیم و کابل ها می‌باشد.

کاربرد انجین برد

در دستگاه های لیزری رنگی و برخی پرینتر های لیزری سیاه و سفید صنعتی، برد انجین به دلیل فراوانی قطعات الکترونیکی نیاز به بردی بنام انجین برای تقسیم کردن این قطعات توسط کابل دارد. با استفاده از این برد اتصالات بطورت منظم دسته بندی می‌شوند.

موتور دستگاه پرینتر

در تمامی پرینتر های لیزری، سوزنی و جوهرافشان و همچنین پرینتر های حرارتی از یک یا چند موتور برای گردش چرخ دنده ها و قطعات مکانیکی پرینتر استفاده می‌شود.

کاربرد موتور پرینتر

در دستگاه های چاپگر برای هدایت دستورات الکترونیکی به مکانیکی نیاز به موتور پرینتر است. کاربرد موتور در پرینتر برای به گردش در آوردن چرخ دنده های پرینتر و همچنین رول های هدایت و پیکاپ پرینتر می‌باشد.

خنک کننده پرینتر (Fan)

در برخی از پرینترها مخصوصا پرینترهای لیزری که در آنها از فیوزینگ استفاده شده است Fan به کار رفته است تا از آب شدن قطعات و داغ شدن بردهای پرینتر جولوگیری کند.

کاربرد فن پرینتر

در پرینتر های لیزری به دلیل داشتن فیوزینگ و حرارت بالای 180 درجه سانتیگراد و قطعات مکانیکی دیگر و قطعات الکترونیکی، در هنگام پرینت دمای دستگاه و قطعات بسیار بالا رفته و به قطعه ای برای خنک کردن آنها نیاز است. از این رو از فن پرینتر برای خنک کردن قطعات دستگاه استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید
تعمیر پرینتر جوهرافشان کانن

چرخ دنده ها (Gears)

در تمامی دستگاه ها برای هدایت کاغذ و انتقال گردش موتور به قسمتهای مکانیکی پرینتر از چندین چرخ دنده استفاده شده است.

__________________________________________

پیشنهاد مطالعه بیشتر:

تعمیر دستگاه خودپرداز ATM

تعمیر پرینتر حرارتی

__________________________________________

کاربرد چرخ دنده های پرینتر

در اجزای پرینتر چرخ دنده های مختلفی با اندازه ها و اشکال مختلفی تعبیه شده است. چرخ دنده ها همچنین بصورت پک کامل در یک مجموعه بصورت یونیت به همراه موتور ساخته شده است. چرخ دهنده های دستگاه دستور حرکت خود را از برد فرمتر می‌گیرند و با استفاده از اهرم های آهنی و پلاستیکی وظایف گوناگونی را انجام می‌دهند.

تعمیر پرینتر در محل

تعمیر پرینتر در محل

سنسور های ورودی و خروجی کاغذ (Sensors)

در تمامی دستگاه ها از چند حسگر (سنسور) در ورودی کاغذ و خروجی کاغذ و همچنین در برخی دیگر از قسمتهای پرینتر استفاده شده است.

وظیفه این سنسور ها قطع و وصل کردن برق برخی قسمت ها است که این عمل را اصطلاحا سوییچ کردن می‌نامند.

کاربرد سنسور های پرینتر

سنسور هایی برای هدایت کاغذ و عملیات چاپ در نظر گرفته شده است که در قسمت هایی مانند لیزر، فیوزینگ، ورودی و خروجی کاغذ قرار می‌گیرند.

سنسورها در پرینتر بدین گونه کار می‌کنند که وقتی دستوری به قسمت های مختلف پرینتر داده می‌شود سنسور ها با استفاده از اهرمی که بر روی آنها قرار گرفته است بصورت سویئچ کار می‌کنند.

سنسور با استفاده از قطع و وصل شدن عمل هدایت کاغذ به دورن پرینتر را بر عهده دارد.

کاغذ کش ها (Pickup)

در دستگاه های لیزری، سوزنی، حرارتی و جوهرافشان قطعه مشترکی به نام کاغذ کش یا Pickup وجود دارد.

کاربرد کاغذ کش های پرینتر

در قسمت ورودی دستگاه کاغذکش هایی در نظر گرفته شده است که وظیفه پیکاپ یا کشیدن و برداشتن کاغذ را بر عهده دارند.

سلونوئید یا کلاچ پرینتر (Printer Clutch)

در بسیاری از پرینتر ها به خصوص پرینتر های لیزری قطعه ای به نام کلاچ یا سلونوئید به کار رفته است که در کنار چرخ دنده ها قرار دارد. وظیفه آن هدایت کاغذ است که این عمل را با قطع و وصل شدن انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید
چه پرینتری بخریم؟
کاربرد سلونوئید و کلاچ پرینتر

در قسمت چرخ دنده ها معمولا یک یا چند سلونوئید و یا کلاچ به کار رفته است که وظیفه قطع و وصل کردن دستور هدایت کاغذ با استفاده از پیکاپ را دارند.

در صورت خرابی سلونوئید یا کلاچ در پرینتر کاغذ به درستی به درون پرینتر هدایت نشده و کشش کاغذ درست انجام نشده و چند کاغذ به درون پرینتر می‌رود و یا کاغذ به درون پرینتر سر می‌خورد و چاپ مناسبی انجام نمی‌شود.

کاست ورودی و خروجی کاغذ

در تمام دستگاه ها برای قرار دادن کاغذ در قسمت ورودی پرینتر قطعه ای پلاستیکی به نام کاست پرینتر (Printer Cassette) به کار رفته است.

کاربرد کاست های ورودی و خروجی برگه

کاست ورودی کاغذ وظیفه نگهداری برگه کاغذ و شروع هدایت کاغذ به منظور چاپ از کاست ورودی کاغذ انجام می‌شود.

قطعات قابها و شاسی (Printer Frame)

کار شاسی، سوار شدن و نگهداشتن قطعات مکانیکی و الکترونیکی بر روی دستگاه است. و وظیفه قاب های دستگاه، صرفا مرتبط با ظاهر دستگاه است.

کاربرد شاسی و قاب های پرینتر

شاسی پرینتر تمامی قطعات را برروی خود به صورت منظم نگه میدارد.

ال سی دی و پنل پرینتر (Printer LCD, Printer Panel)

در بسیاری از دستگاه های چاپگر؛ چه پرینتر های لیزری و چه پرینتر های سوزنی و یا جوهرافشان، از یک عدد ال سی دی (LCD) سیاه و سفید و رنگی بصورت چند کاراکتری استفاده می شود.

کاربرد LCD و پنل پرینتر

ال سی دی ها در پرینتر ها بصورت رنگی و سیاه و سفید و همچنین بصورت کاراکتر های یک خطی و چند خطی می‌باشند.

 

download 1

__________________________________________

مطالب مرتبط:

تعمیر فیش پرینتر

تعمیر کارتخوان سیار

__________________________________________

لیزر پرینتر های لیزری (Printer Laser)

از یک برد، پلیگان و چند آینه برای تابش نور بر روی کاغذ برای چاپ نوشته به کار می‌رود.

کاربرد لیزر پرینتر

در صورت خرابی لیزر پرینتر چاپ پرینت بصورت کمرنگ و یا سفید انجام شده و در صورت خرابی کامل لیزر دستگاه، چاپگر دچار ارور و یا ایجاد صدای های ناهنجار می‌شود.

بیشتر بخوانید
تعمیر پرینتر در اشرفی اصفهانی

فیوزینگ پرینتر های لیزری (Printer Fusing Unit)

قطعه ای بنام فیوزینگ که متشکل از هیتر یا لامپ فیوزینگ، پرس، فیلم و ترمیستور است.

کاربرد فیوزینگ

زمانیکه عملیات چاپ به طور کامل بر روی کاغذ انجام می‌شود. فیوزینگ عمل تثبیت تونر کارتریج بر روی کاغذ را انجام می‌دهد. در صورت خرابی فیوزینگ و قطعاتی مانند فیلم (Film) ، هیتر (Hitter) و پرس فیوزینگ (Fusing Press) این عمل به درستی انجام نشده و ایراداتی از قبیل پاک شدن نوشته و پخت نشدن مناسب تونر بر روی کاغذ به وجود می‌آید.

هد پرینتر های جوهرافشان و سوزنی (Printer Head)

در تمامی پرینتر های سوزنی و جوهرافشان از قطعه ای بنام هد پرینتر استفاده شده که وجه تمایز این پرینترها نسبت به پرینترهای لیزری است.

کابل های فلت و سیم های رابط قطعات (Printer Flat Cable)

در تمامی دستگاه ها برای اتصالات قطعات الکترونیکی، بردها، سنسورها، موتور، فن ها، فیوزینگ، لیزر و هد از کابل هایی بصورت سیم و فلت استفاده می‌شود.

کارتریج (Printer Cartridge)

در پرینترهای لیزری، سوزنی و حرارتی از مواد مصرفی کارتریج برای چاپ نوشته بر روی کاغذ استفاده می‌شود. کارتریج در پرینتر های لیزری بصورت پودر، در پرینترهای جوهرافشان بصورت مایع و در پرینترهای سوزنی بصورت ریبون می‌باشد.

کارتریج به همراه کاغذ یکی از پرکاربرد ترین مواد مصرفی برای چاپ کاغذ در پرینتر ها می‌باشد.

در مجموعه PAXPOZ تعمیرات کلیه برند های دستگاه پوز سیار به صورت تخصصی انجام می شود

ارائه نمایندگی در سراسر کشور

در هر استان و شهری از سرزمین عزیزمان ایران که هستید می توانید نمایندگی رسمی از شرکت PAXPOZ دریافت کنید .
همچنین شرکت PAXPOZ شرایط ویژه ای برای نماینده های خود در سراسر کشور ارائه میدهد
جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد کارتخوان سیار با شماره 09101972007 تماس حاصل فرمایید.

 

پانوشت:

دستگاه پوز سیار ،تعمیر دستگاه پوز سیار، کارتخوان سیار ،تعمیر پرینتر، کارت خوان سیار ،کارتخوان بیسیم پکس مدل S910، تعمیر دستگاه خودپرداز ATM، تعمیر پرینتر حرارتی، تعمیر فیش پرینتر، تعمیر کارتخوان سیارتعمیر پرینتر در محل

 

نوشته های مشابه

10 دیدگاه در “قطعات پرینتر

  1. احد گفت:

    مطالب شما درباره ی قطعات پرینتر حرف نداشت

  2. ali گفت:

    قطعات پرینتر مطلب عالی و مفیدی بود ممنون از شما

  3. صبا گفت:

    مقاله شما در مورد قطعات پرینتر واقعا کاربردی و آموزشی بود.

  4. محمدرضا گفت:

    قطعات پرینتر و کاربرد های آنها مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از شما

  5. hesam گفت:

    قطعات پرینتر واقعا مطلب مفید و اموزنده ای بود ممنون از مطالب خوبتتون

  6. Zeynab گفت:

    مقاله قطعات پرینتر بسیار مفید بود ممنون

  7. امیرحسین ستوده گفت:

    قطعات پرینتر مطلب عالی و مفیدی بود ممنون

  8. mahdi گفت:

    نکات گفته شده در مطلب قطعات پرینتر عالی و کاربردی بود

  9. نرگس گفت:

    نکات مهمی درون مقاله قطعات پرینتر گفته شده

  10. کیمیا گفت:

    مطلب شما در باره قطعات پرینتر عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *